Perasan tak?

Bimillah.




Bila mata dah terbuka, pencerahan demi pencerahan dah diterima, kadang-kadang hati ini masih lagi berat untuk bergerak. Banyak lagi masalah dalaman yang tak setel lagi rupanya, padanlah amalnya tidak seberapa..





Perasan tak?


Kadang-kadang tu kita tak buat aktiviti fizikal banyak pon, duduk-duduk dalam bilik je..tapi kita akan rasa penaaaat sangat satu hari. Tak tahu buat apa sebenarnya.





Perasan tak?


Kadang-kadang kita akan jadi nak marah tak tentu hala. Silap sikit je nak melenting. Salah sikit je nak menjerit.





Perasan tak?


Kadang-kadang tu nak tengok muka orang lain pon malas. Biarlah mereka dengan dunia mereka, asalkan tak bagi keburukan pada aku sudahlah.





Perasan tak?


Kadang-kadang mutabaah amal kita mula berterabur. Jangankan ziarah, nak senyum bila jumpa akhawat dan bertegur sapa pon jadi sangat susah. Mulut pon mula berbicara ikut suka.





Perasan tak?


Kadang-kadang kita mula leka dengan hiburan. Kita gembira bila dipuji dengan hal-hal duniawi, hati mula rasa 'ujub dengan diri sendiri. Lembaran jahiliyyah makin lama makin rapat kembali. Naudzubillah...





Perasan tak?


Perasan tak?


Perasan tak?





Perasan? Alhamdulillah perasan. Bestnya kalau 'benda' tu terjadi kadang-kadang dan kita cepat tersedar dan baikinya kembali. Tapi kalau benda tu selalu terjadi macam mana? Tak bestnya!!!





Kan best kalau kita boleh maintain 'baik macam manusia' selalu..







Cubalah baca buku ni!!

Iman adalah nikmat terbesar bagi manusia, yang memudahkan sesiapa sahaja yang memilikinya untuk meraih kebahagiaan dunia akhirat. Orang yang dalam kesusahan dan kesempitan akan merasa lapang dadanya, dengannya musibah terasa ringan dan kesedihan segera hilang.

Anda dah rasa semua tu? Kalau belum, berjaga-jaga, kerana virus iman sedang menyerang dan menggerogoti iman anda! Jangan dibiarkan kerana ia akan menjalar ke setiap cabang iman.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

4 comments:

ProfHussaini said...

Bagus buku tu.. Saya pernah baca,,

Time kasih akak.. uhubbuki fillah

Nurul Ruqaiyah Khairudin said...

Mula-mula baca dulu memang 'sakit' sikit sebab dia reveals everything.
Tapi sangat-sangat membantu insyaallah.

Terima juga adik sebab cadangkan kakak supaya baca buku ni.
Uhibbuka fillah aidon.

=)

sharifah syahirah TSM [chep] said...

kak qayah....
nak baca! =)

rindunye kat org mansurah...
meh la turun cepat!

Nurul Ruqaiyah Khairudin said...

Chep:
nant akak pinjamkan kat awk..hehe

kisah menarik hari ni.
nanti kami ke cairo, insyaallah.

memang sentiasa rin-rin kat orang kauthar & badar 313 :D